VIND – Stop yoyo-vægten!

1503673_10152581863563636_698631889_nFoto: Dan Mariegaard, fra artikel i Se og Hør, skrevet af Michella Meyer

I kølvandet på artiklen i “Slank med de kendte” i Se og Hør, kommer her en uddybning. For det er jo ikke raketvidenskab at tabe sig, men erfaringen har alligevel lært mig et par ting, som jeg nu vil dele:

  1. Det er egentlig ganske enkelt: Spis mindre. Lav mere.
  2. Der ud over, er det effektivt at skære kulhydratererne og sukkeret ud af kosten, hvis du vil slippe af med alt det ubrugte fedt, NU! (som “Stop yoyo-vægten, kommer med en god forklaring på).

insulinresistens

Hvis du vil vinde “Stop yoyo-vægten”, så skriv din bedste motivation til at tabe dig, herunder, så udtrækker jeg vinderen d. 30. januar!

1556672_10152581863403636_1487562407_oFoto: Dan Mariegaard, fra artikel i Se og Hør, skrevet af Michella Olsen

Du kan sagtens tabe dig ved kun at følge det første råd, men erfaringen har igen vist mig, at det kan være svært at vide hvornår man spiser mindre, og det er som om, at man kun kan holde denne slankemetode, hvis man er konstant opmærksom på sit indtag, fx ved at tælle kalorier og holde sig til fødevarer med et lavt kalorieindhold. STOP yoyo vægten, uddyber med, at grunden til at så mange er overvægtige i dag, er fordi 80’ernes fedtforskrækkelse, har ødelagt vores insulinreceptorer, fordi vi har fået altalt for meget kulhydrat og næsten intet fedt. Fedtsyre fungerer som “plaster” på de sårede insulinreceptorer, som bliver helt skræmte hver gang de får kulhydrat. Det gør, at man ikke har en normal balance i kroppen, og fx får cravings og ikke kan føle sig mæt. STOP yoyo vægten følger de samme råd som min erfaring, og tilføjer, at man hver dag skal spise en deciliter olivenolie, for at reparere sine insulinreceptorer. Man behøver ikke gøre det resten af livet, et par uger er nok. Og derfra skal man bare udelukke sukker, stivelse, og for meget frugt. Så er der et stensikkert vægttab i sigte. Jeg synes selv det er lettest at udelukke fødevarer, frem for at tælle kalorier. Og kure som “Få en lykkelig krop på 28 dage” og “Verdens bedste kur” er gode som kickstartere, til at give madplaner, som man kan enten inspireres af, eller følge slavisk, for at få et billede af hvad der er sundt for en, og nogle nye opskrifter.

Med hensyn til motion, synes jeg at et sted mellem 3-5 gange er det mest optimale for mig. Jeg hørte mig selv sige en lillebitte tyk lyd, ligesom når man træder på snebær, da jeg for en måneds tid siden for første gang satte mine ben i Fitness DK, efter en lang pause kun med hot Nalini yoga. Jeg havde i lang tid fortalt mig selv, at fitness centre er onde, og fyldt med maskiner, som ikke nytter noget, ikke driver en nogen vegne, men blot gør musklerne ømme og får en til at svede. Der er ting der skal løftes, ting der skal hives i, og ting man skal løbe på. Og det er drønhårdt alt sammen, og der er slet ikke tid til at finde den ro jeg får til yoga. Og der havde jeg helt ret. Men med musik i ørene, bliver jeg derimod fyldt med glæde og energi, og synes det er fedt at mærke, at jeg kan løfte tungere ting, som dagene går. Jeg glæder mig til at løbe, dyrke yoga og træne i det træningscenter der er i den bygning jeg skal bo i, i LA, og er glad for at jeg har forberedt min krop på det, inden afgang på søndag. Og det er dén følelse der skal drive motionen, fordi man skal lave den slags motion man synes er sjov, og hører god musik imens, så det hele glider lidt lettere, mens det ubrugte fedt får ben at gå på.

1596313_10152581864168636_3801207_o

 

 

Flere indlæg i samme stil

25 thoughts on “VIND – Stop yoyo-vægten!

  1. Min bedste bedste motivation til at tabe mig, er at opnå et mål – og derved opnå glæde. Skal jeg tabe mig, er det vigtigt, at det er den rigtige musik, som jeg har på min spilleliste. Alt musik fra 90’erne kan ikke få mig til at stå stille – så jeg løber altid lige lidt længere, hvis det er det rigtige nummer der spiller!

  2. Min bedste motivation er mig selv, aldrig sammenlign sig selv med andre, dem bliver man aldrig. Det er den bedste motivation for mig, for at blive den bedste version af sig selv. Her skal vægten gemmes væk og sejlet skal bruges, der er intet bedre end når man kan SE forandringer.
    Vær den bedste version af sig selv, for dig selv!

  3. It’s quite simple; at blive oprigtigt glad igen – for mig selv!
    Selvfølgelig vil jeg også være smækkerlækker, når jeg henter min kæreste i lufthavnen i august, efter 6 måneders udsendelse til Afghanistan.

    Ha en dejlig dag ! 🙂

  4. Min største movation er helt klart andre piger, som man drømmer om at se ud, og følge deres liv, mad og træning, os for at få nye idder så man ikke kører så hurtigt træt i det. Ellers også tv om de kendte, og om hvordan de tager sig, synes jeg os der er kommet meget godt om :).
    Håber jeg vinder bogen, da jeg virkelig har haft yo-yo vægt hele mit liv 🙁

  5. Min bedste motivation pt. er, at jeg har bestilt en rejse til sydens sol og varme i april måned (mere præcist: Florida), hvor jeg skal mødes med min amerikanske familie, som jeg boede hos, da jeg var på udveksling for 5 år siden – og jeg har ikke set dem siden da. Derfor starter “projekt sund” så snart jeg er færdig med eksamen på torsdag, så jeg kan se nogenlunde godt ud og i den forbindelse kunne jeg virkelig godt bruge lidt hjælp fra bogen, da jeg ikke ved så meget om den slags 🙂

  6. Min støreste motivation til et vægt tab som er vedvarende er at finde mit liv kærlighed. Jeg har været overvægtig nærmest hele mit liv og har været på uendelig antal slankekure.
    Jeg mangler den ene ting i mit liv, til at gøre det fuldendt. Jeg har en god uddannelse, et arbejde som jeg elsker og en familie og venner som er helt fantastisk, men jeg mangler ham jeg skal dele mit liv sammen med, som jeg skal vågne op sammen med hver eneste dag og tænke: “Hvor heldig er jeg”. Og jeg er ret så sikker på at det at jeg er overvægtig står i vejen for dette ønske, desværre!
    Håber på at denne bog kunne give mig et nyt indblik i, hvordan man holder sin vægt nede vedvarende.
    Mvh Maria

  7. Min bedste motivation er helt klart glæden, jeg mærker efter, jeg har dyrket sport. Jeg har tidligere løbet 10 km. 3 gange i ugen, men blev så ramt af skinnebensbetændelse, hvilket er noget, jeg har døjet med længe. Derfor kunne jeg godt mærke, at min krop ændrede sig, og at jeg tog lidt på. Jeg spiller derudover håndbold, hvor jeg har fået en masse dejlige veninder. Det er fantastisk at dyrke motion med andre, fordi det sociale også er en drivkraft til, at jeg kommer afsted. Dog mht. løb kunne jeg bedst lide at løbe selv med musik i ørerne, og jeg håber meget på, at jeg snart kan komme ud på en løbetur igen.

  8. Jeg holder motivation oppe gennem instagram, som er fyldt med en masse inspirerende damer. Den dur virker (næsten) altid, når man overvejer at droppe træningen og bare blive på sofaen. Men den allerbedste motivation er dog, når man mærker at det rent faktisk virker, det man har gang i. At man får en fladere mave, at man bliver stærkere og bare generelt har det bedre med sig selv. Jeg tvivler på, at jeg nogensinde bliver 100% tilfreds, men sålænge at jeg lever sundt og gør noget godt for mig selv, er det egentlig godt nok for mig.

  9. Jeg vil gerne holde min nye sunde livsstil efter bootcampen, og der tror jeg at yoyobogen ville være en god hjælp! <3

  10. Hej Carla,

    Min motivation for at tabe mig, er selvfølgelig at jeg gerne vil se pænere ud. Men i virkeligheden er det vigtigst for mig, at jeg føler mig sub og godt tilpas. Og det gør jeg når jeg træner og spiser sundt. Så hvis jeg bare går efter at føle mig godt tilpas i min krop, vil det ydre følge med, med tiden 🙂

  11. Bedste motivation til at tabe sig = det giver bedre fysisk og mental velvære, og når min krop og mit sind har det godt, så har jeg bedre overskud i dagligdagen, og jeg nyder tilværelsen og griner mere.

  12. Min bedste motivation VAR engang at sammenligne mig med alle de gude smukke kvinder der findes rundt på diverse blogs, instagram og så videre. Jeg blev besat, skør og ikke mindst ulykkelig. Det var at sætte alt for høje forventninger til mig selv og blev en trist og ked pige, hvilket resulterede i trøstespisning (hæ ironisk nok, gav det selvfølgelig modsat virkning – jeg tog på). Jeg fik en skønherlig kæreste der bekræftede mig i at jeg var dejlig som jeg var og tabte 8 kilo. Nu er min bedste motivation at huske mig selv på, hvor langt jeg er nået, og hvor dejlig jeg har det med at være mig. Jeg elsker når jeg elsker at være i min krop!

  13. Min motivation er, som andre også skriver, at føle mig godt tilpas i min egen krop. Jeg har et lille hemmeligt delmål om at nå det inden uge 11, og har før læst nogle af Charlottes bøger, så jeg er meget spændt på hendes nyeste 🙂

  14. Min motivation til at tabe mig er, at det for mig er et skridt på vejen mod at acceptere mig sig, som jeg er. Selvom det på ingen måde skal være udseendet, der er afgørende for ens selvopfattelse eller selvværd, eller at jeg ikke vil klassificere mig selv som værende overvægtig, så gør de ekstra 5 kg alligevel noget ved psyken. Jeg håber, at jeg ved at smide de sidste 5 kg vil blive et gladere og i sidste ende lykkeligere menneske – og et stort skridt tættere på min egen accept af mig selv.

  15. Min største motivation er de fremskridt der hele tiden sker.
    Lige pludselig kan man løbe lidt længere eller tage lidt tungere vægte.
    Man får nye ideer i køkkenet og finder ud af at sund mad også er lækker mad!

  16. Jeg startede med at tro, at hvis jeg tabte mig og blev lige så tynd som modellerne i modeshows ville jeg være lykkelig og alle ville se mig som smuk. Jeg endte med at blive syg og tabe 10 kilo på 3 uger (ikke noget jeg vil foreslå andre ) . Efter det så folk på mig med medynk i øjnene, jeg så ikke flot ud men syg. Efter dette tog jeg på igen og skiftede i mange år mellen at veje det jeg ønskede eller veje for meget. Jeg har endelig sluttet fred med mig selv og fundet ud af at så længe jeg ofte spiser sundt og ofte dyrker motion, sådan at jeg er frisk og klar til en ny dag hver morgen, så er jeg motiveret til at forsætte med hvad JEG ønsker for min krop og hvad JEGmener gør den smuk og klar til den hårde overfladiske verden

  17. I første omgang er min bedste motivation billeder… smukke billeder af stærke sund mennesker… og når jeg så er kommet igang flytter motivationen sig til… den følelse jeg opnår efter både træning eller et sundt måltid…
    Når det kniber lidt med motivationen prøver jeg at genkalde den følelse… og det virker rigtig godt … for mig 😉

  18. Det motiverer mig at få en stærk krop, der helt sikkert vil få mig til at hvile mere i mig selv og få selvværdet op.

  19. Min motivation til at tabe mig, er ved at læse blogs som din, og følge andre der er ved at tabe sig på instagram fx.
    Jeg bruger en app til at tælle kalorier, og med alle mulige motivationsbilleder prøver jeg på at få rørt mig omkring de 3-5 gange om ugen. Har været plaget af en smule overvægt gennem hele livet, men nåede min idealvægt i 2012 jeg har aldrig været gladere, end da jeg endelig var tilfreds med min krop. Nu går jeg på gymnasiet og har taget lidt på igen, derfor ville jeg så gerne vinde ‘Stop yoyo-vægten’ så jeg kan komme ned på min idealvægt igen, så jeg igen kan smile når jeg ser min krop i spejlet 🙂

  20. Min motivation for at tabe mig: Jeg fylder 30 lige om snart og har i løbet ad mine tyvere svinget op og ned i vægt og været på alverdens kure, der ikke har givet mig den krop, jeg ønsker, eller den gode mavefornemmelse. Det kunne jeg godt tænke mig at sætte en stopper for, så jeg kan “blive rigtig voksen” og gå en tid i møde med selvsikkerhed og lækkerhed i kroppen 😉

  21. Min motivation for at tabe mig og at leve rimeligt sundt er at det nedsætter min risiko for en masse sygdomme. Jeg vil gerne kunne være frisk og aktiv så lang tid som muligt. Og det er jo kun positivt når det også kan ses i spejlet og energi niveauet er højere 🙂
    – Tanja (tanja.b.buch@gmail.com)

  22. Min største motivation er først liiiige kommet her i år 2014, efter godt 2 år med useriøse kure og alt for mange syndedage!
    – Min motivation er nok mest hver gang jeg stiger på vægten og der står et mindre tal end der gjorde ugen for inden, det er den faktor der får min stædighed til at stå fast, og lade være med at falde i!

  23. Jeg har taget på omkring 20 KG siden jeg kom til Danmark pga manglende motion og spise formeget mad.
    Nu er på tiden at jeg tager mig sammen og begynder at tage mig, derfor har keg brug for denne præmie til at starte et sted. 🙂

  24. Hold da op for en masse fine, gode og sunde bud på hvordan i holder jer sunde derude. Jeg tror helt klart på, at man bliver sundest i krop og sjæl, ved at holde bolden på egen halvdel, og mærke efter hvordan man selv synes man ser ud, og så rette ind efter velbefindende:)

    Caroline Una Henningsen har gjort noget ved sit “problem” og startet på en bootcamp. Det synes jeg skal belønnes med en bog, der med garanti kan hjælpe hende med at holde vægten på en god og sund måde.

    Tak til alle for deltagelsen, og husk, at så længe man spiser let og sundt, og dyrker lidt motion hver dag, så skal det altså nok gå!:)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *