Styrketræning? Er det ikke kun for mænd?

article-0-1a8ab29b000005dc-646_634x827

Meget (lidt) træning

Jeg har siden november, hvor jeg  meldte mig ind i Fitness DK, trænet hver dag i en time. Men effekten lader vente på sig, og jeg er derfor begyndt at undersøge om crosstraineren, de dansende styrkehold og bodyflow hver søndag, med fordel kunne udskiftes med noget mere effektivt.
d70dfef67a3d928ea242306f3ba197b0
»Alle har løbet maraton, alle har lavet triatlon. Nu skal det være hårdt. Outdoor, mudder, militærforhindringsbane. Mere macho end tidligere«. Red. Politiken, Henrik Duer (træner/vært på TV3 “ekstremt fed”)
Han pyntede nok lidt på sandheden en gode Duer, da han hev alle med ind i den udtalelse. Men det skal ikke ligge budskabet om intensiv træning til last. Hvad mig angår, lyder militærbaneforhindringsbane træning, som ottende cirkel af Dantes helvede. Men jeg er nået til det punkt, hvor Zumba er klatret op, og trukket stigen op efter sig. Jeg mangler mere power i min træning!

Ny intensiv træning

Desværre har jeg overbelastet min lænd med for meget vægt til bodypump, som jeg ellers var blevet lidt glad for. Så jeg har denne uge forsøgt mig med hold som GRIT, TRX, Functional og byttet crosstraineren ud med 5 min. roning, løb, crosstrainer, roning, hvor jeg har sat et sæt styrketræning på tre forskellige maskiner med 3×10 gentagelser på hver maskine, ind imellem hver af cardio pas. Er det hårdt? Ja, så sandelig er det det. Det er et helvedes mas, men kroppen ved besked, og jeg kan nærmest se mere resultat på én uge, end på de tre måneder jeg har trænet på den gammeldags måde.
Screen Shot 2015-01-18 at 16.18.13

Privat træner

Meget belejligt skrev den smukke personlinge træner Mille Kortland (hende på billedet herover) til mig i sidste uge, for at høre mig, om jeg var interesseret i at spare tid og være mere effektiv med min træning? Jo tak, lød svaret. Det gode ved en personlig træner er, at man ikke bliver på samme niveau og kroppen kommer til at kede sig, som det sker med holdtræning, som kører samme intensitet hold efter hold. Hurtigt udbytte venter mig således, når jeg d. 1. februar flytter hjem til København igen, og forløbet med Mille starter. Jeg glæder mig!
25a25ee90a55e77d1d72cd2169067474

Mål

Stærk er det nye slank, og selvom jeg ikke synes sixpack eller Miss Fitness kroppen er særlig tiltrækkende, vil jeg gerne kunne tage 10 pullups i træk, have markerede arme, en flad mave og veltrænede ben. Min kropsbygning taget i betragtning, er det også en realistisk målsætning, da jeg er ret robust. Jeg kan lige så godt gå efter det look, som den selv lægger op til, i stedet for den super tynde, petite, udsultede, size zero krop, som jeg alligevel aldrig får.
OLYMPUS DIGITAL CAMERAJeg har tabt 6 kilo siden starten af november (tog 2 kilo på over julen, som nu er smidt igen), og vil gerne tabe mig 6 kilo endnu. Men det skal ske ved at min krop samtidig bliver mere makeret, får et mindre hoftemål og ballerne får et tiltrængt løft.

 

 

 

Flere indlæg i samme stil

2 thoughts on “Styrketræning? Er det ikke kun for mænd?

  1. Hej Carla

    Har du prøvet “stram-op” holdene? Det virkelig god styrketræning for hele kroppen – og det kan mærkes! 😉 Jeg synes klart det virker bedre end træning i maskinerne.

  2. Jeps – jeg var på et i dag faktisk. Men funktionel og GRIT er SÅ meget mere effektive. Du ser stjerner når du går derfra – det er dén træning der virkelig rykker noget!:) Maskinerne er kun gode hvis man er rigtig god til at presse sig selv.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *