Spis efter din blodtype

“Ud med kokosolie, ind med olivenolie”
“Kaffe øger indholdet af mavesyre”
“Spis din mad siddende ved et bord, og læg gaflen fra dig efter hver bid”

– dette er blot et lille udpluk fra de mange nye råd, som gælder alle blodtyper fra bogen “Spis efter din blodtype”. Jeg købte bogen på opfordring fra Charlotte fra Naturskøn, der efter min bindevævsmassage rådede mig til at følge min blodtype kost, for virkelig at sætte skub i min udrenselses proces.  Hun frarådede mig at desuden at fortsætte min 8:16 faste, da det blot stresser kroppen, og slet ikke er det jeg har brug for nu. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJeg fik taget en blodprøve, og fandt ud af, at jeg er blodtype O. Man kan selv købe et blodprøve set i Naturskøn butikken.

Hvorfor blodtype kost?
De forskellige blodtyper reagerer forskelligt på lektinerne, som er en form for protein der findes i fødevarerne. De skadelige lektiner for den pågældende blodtype, klistrer sig til blodcellerne og får blodet til at klumpe sig sammen. Ca. 95% af de lektiner vi optager gennem kosten er kroppen i stand til at udskille igen, men ca. 5% bliver filtreret over i blodet. Da disse lektiner, har blodtypelignende egenskaber, kan de anvendes til at sammensætte en blodtyperigtig kost. Fx kan det lektin som findes i hvede og andre kornsorter kaldet gluten, klæbe sig til tyndtarmens invendige slimhinde og forårsage kraftig smertefuld betændelse, særlig hos blodtype O.

small_intestinesDet kommer til udtryk forskeligt fra person til person, men hos mig er det tilsyneladende mine lår, der er blevet holdeplads for mange års affaldsstoffer. De mange lag af “skidt” gør det særligt svært for mig at tabe mg på lårene, og jeg får appelsinhud. Det vil jeg nu sætte en stopper for, eller rettere, rense ud i.

Alt eller intet?
Charlotte anbefalede mig, at starte med at overholde principperne 100% for at få renset ud, og så efter et par måneder begynde at lytte til mig selv og finde ud af, hvad der passer til mig, hvad der giver mig luft i maven, og hvad der får mig til at føle mig godt tilpas. Men det er vigtigt at jeg ikke overhælder mig selv med nye vaner, og i stedet tager processen i etapper. Jeg starter med at udelukke de fødevarer som jeg skal undgå, spise fra dem der er mest gavnlige og supplere med de neutrale, hvis jeg har noget i køleskabet eller i cantinen, jeg gerne vil spise. 

Sådan fungerer blodtypediæten
Hver blodtype-diæt er opdelt i seksten fødevaregrupper, som hver er inddelt i tre kategorier:

  • Meget gavnlige: Mad der virker som medicin
  • Neutrale: Mad der virker som føde
  • Undgå: Mad der virker som gift

Der findes 4 forskellige blodtyper: O, A, B og AB. Den daglige kost bør bygges op omkring den mad der er specielt accepteret af din blodtype. Den har en nærmest medicinsk effekt på din sundhed. En del madvarer er neutrale. De laver ingen ulykker. De madvarer som skal undgåes, er som gift for kroppen, og vil give dig alle de bivirkninger, som du gerne vil undgå. For mig er det luft i maven og vægtforøgelse. 

Blodtype 0

Blodtype O, jægeren, bør fx. spise kød, men ikke hvede og visse gryn, ingen mælkeprodukter og dyrke aktiv motion. Sørg for at spise de gavnlige fisk til frokost fx. og mere kalv end oksekød om aftenen, for at lette fordøjelsen – og spis KUN økologisk, ellers er kødet simpelthen for forurenet, til at den gavnlige effekt kan trænge igennem.
Hvis blodtype 0 ikke spiser den rigtige kost, kan man øge risikoen for mavesår og betændelsessygdomme som fx ledegigt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERASom type O, har jeg bedst af at dyrke hård motion mindst 4 gange om ugen i over en time ad gangen. Når jeg ikke får det gjort, bliver jeg nærmest helt deprimeret. Så jeg dyrker hotyoga, styrketræner eller løber. Her ses jeg på vej ud langs strandvejen i Århus, for at lufte mig selv og mit nye løbetøj fra Kari Traa, der sidder lige som det skal!

O typen skal begrænss indtaget af kornprodukter (specielt glutenrig hvede) og bælgfrugter. Men hvis du som jeg kan lide grød om morgenen, så er hirsegrød løsningen. 

Kød
Jatak: Bøffel, kalv, lam, okse, vildt, lever
Nejtak: Svinekød og gås

Fisk 
Jatak: Laks, abborre, helleflynder, snapper, yellowtail, torsk, trommefisk.

Grønsager
Grønkål, spinat, broccoli, artiskok, grønkål, hvidløg, ingefær, jordskok, pastinak, pesille, porre, romainesalat. rødløg, søde kartofler, græskar, rød peberfrugt.
Denne blodtype er den eneste der kan tåle at spise tomater.
Nejtak: Majs, snittebønner, bønnespirer, hvide bønner, kål, blomkål.

Frugt
Et styk om dagen af mørke frugter, så som blommer, svesker, kirsebær og figner. Også ananas er godt, da det virker væskeuddrivende. 
Nejtak:  Appelsin, jordbær, clementiner og melon. Og overraskende nok – kokos, et totalt no-go, da det hele handler om syrebalancen i maven, som kokos åbenbart er mester i at sætte ud af kurs.

Krydderier
Jatak: Cayennepebber, ingefær, hvidløg, morbær, pebermynte, persille, blæretang, gurkemeje, karry, lakrids (DGL)
Nejtak: Kanel, peber, vanilje og muskat. Og ingen smagsforstærker så som ketchup og sennep, ingen eddike eller syltevare. Brug hvidløg og olivenolie i stedet.

Drikkevarer:
Jatak: Vand og danskvand
Okay: Hvidvin, rødvin, øl og grøn te
Nejtak: Kaffe, sodavand (også light), spiritus, te.

7121663-forret-starter-tidligt-i-havet---1Vitaminer:
Jod er vigtig for stofskiftet hos Blodtype O, idet stofskiftehormon ikke kan dannes uden tilstedeværelse af jod, som O typerne har meget lidt af. Jod bliver optaget i mavetarmsystemet og transporteres med blodbanen til skjoldbruskkirtlen, hvor det optages og indbygges i stofskiftehormonerne. Disse oplagres i skjoldbruskkirtlen til senere brug, og den overskydende jod udskilles i urinen. Der er jod i blæretang, som man kan spise frisk, eller som piller.

Blodtype A

Blodtype A, agerbrugeren, har gavn af at spise vegetarisk, undgå natskyggegrøntsager (aubergine og kartofler) og mælkeprodukter samt dyrke blid motion så som yoga, golf, tai chi og prøv at få mediteret. Forkert kost kan medføre øget risiko for hjerte-kar-sygdomme og kræft.

Det kræver en vegetarisk diæt for at holde sig slank og sund, når man er blodtype A. Så hvis du altid har spist kød, vil du med det samme se resultater på vægten, blot ved at udelade kødet fra din kost. I stedet skal du basere dine måltider på disse fødevarer, som stimulerer vægttab:

Grøntsager, broccoli, artiskok, grønkål, gullerod, hvidløg, ingefær. jordskok, pastinak, pesille, porre, romainesalat. rødløg, spinat.

Sojaprotein (tofu), bønner (ikke kikærter og kideny), grov pasta og ris i små mængder.

Spis frugt tre gange om dagen, og hold dig til de mørke frugter så som blommer, svesker, kirsebær og figner. Ananas er også godt, da det virker væskeuddrivende, og hold dig fra alt for eksotiske frugter som mango og papaya. 

Vegetabilske olier i form af græskarfrø, jordnødder og olivenolie.

Kød:
Hvis du absolut skal have kød, så hold dig til kylling og kalkun et par gange om ugen. Du må spise fisk op til 4 gange om ugen (laks, ørred, sardiner, makrel, torsk) – men hold dig fra alle former for fladfisk. Og da vegetarkost er fattig på jern kan det om nødvendigt gives som tilskud. 

Drikkervarer:
For denne blodtype er kaffe i begrænsede mængder tilrådeligt, men må kun drikke hvidvin, hvis der skal være fest. Start dagen med at drikke et glas lunkent vand med citronsaft i for at rense sit system. 

Undgå:
Cashew, Paranød, pistacienødder og kokos.
Mælkeprodukter (især sødmælk) – prøv at se hvilken forskel det vil give dig at droppe mælken totalt i kaffen.
Hvede – i meget små mængder er det okay. Spis istedet amarant, boghvede, og riskager.
Kartofler
Søde kartofler
Rødkål
Hvidkål
Kinakål
Champignon
Oliven
Peberfrugter
Tomater
Appelsiner
Bananer
Sodavand, øl og likør
Mayonaise 
Ketchup

TilskudFresh milkVital fra Basica er et kosttilskud, som bidrager til en optimal syre-base- balance, som kan bruges af alle former for blodtyper. O har fx. i modsætning til A og B, et højt indhold af mavesyre, og skal derfor mindske dette for ikke at få ondt i maven og udvikle de nævnte sygdomme. Basica vital indeholder en kombination af 12 aktive og naturlige mineralstoffer, samt sporstoffer med mælkesyrebase.

Blodtype B

Blodtype B, nomaden, har gavn af at spise en varieret kost med både kød, grøntsager og mælkeprodukter samt at dyrke moderat motion. B’erne er den eneste blodtype, der tåler mælkeprodukter godt. Forkert kost kan betyde øget risiko for langsomt voksende virussygdomme som kan angribe nervesystemet.

Mens blodtype O og A synes som to modsætninger, ligner blodtype B en forfinet videreudvikling af type O. Med et robust immunsystem, og et tolerant fordøjelsessystem, kan denne oprindelige nomade med blodtype B modstå de fleste moderne sygdomme. Karakteristiske træk er kreativitet og fleksibilitet. Med denne blodtype har man de bedste forudsætninger for at blive gammel, hvis man lever et harmonisk liv, hvor der spises en blodtyperigtig kost og er i balance mellem arbejde og motion. Kosten bør indeholde det bedste fra dyre- og planteriget, undtagen kylling, and, svinekød og skaldyr, men må gerne indeholde mælkeprodukter. Lektiner fra mælkeprodukter har B-lignende kendetegn og tolereres derfor oftest af denne blodtype. Der kan dog være en medfødt intolerance overfor mælkesukkeret, som alligevel giver problemer. Denne blodtype B tåler også fint, æg, lamme- og vildtkød, lever, grønne grønsager, frugt og bælgfrugter, men ikke kornprodukter indeholdende rug, byg, hvede og majs. Er der vægtproblemer, bør man undgå mad, der påvirker stofskiftet hos blodtype B: Majs, linser, hvede, boghvede, sesamfrø og jordnødder. Der kan i perioder være behov for tilskud af magnesium, lecitin, ginkgo, ginseng og lakridsrod. Balance og harmoni er nøgleord for B’ernes personlighed. Velegnede motionsformer er vandreture, tennis, svømning og cykling med moderat kraftanstrengelse og god mental balance. Blodtype B er disponeret til autoimmune sygdomme som sklerose, lupus, kronisk træthedssyndrom og type I sukkersyge.

Blodtype AB

Blodtype AB, det mere sjældne, moderne menneske, som har en stor del af blodtype A og Bs svage og stærke sider, en sart mave-tarmkanal og det mest tolerante immunsystem af alle samt har godt af afspænding.

Dette er den yngste af blodtyperne, mindre end tusind år gammel. Den passer ikke ind i nogle af de andre blodtypemønstrene, men ligner nogle gange type A, andre gange type B og atter andre gange en blanding af disse to. Fx tolereres tomater dårligt af både A og B, medens AB tilsyneladende kan spise tomater uden mærkbar reaktion. Denne blodtype tilrådes en blandet kost bestående af , kød (lam, kalkun, kanin), fisk (undgå skaldyr og ål), korn- og mælkeprodukter, tofu, grøntsager, bælgfrugt og frugt. Er der problemer med overvægt bør man undgå rødt kød, lima- og snittebønner, frø, majs og boghvede til fordel for grønne grøntsager, ananas, kelp, tofu, skaldyr og mælkeprodukter. Af frugt bør AB’erne undgå bananer, appelsiner, mango og rabarber. Fælles med blodgruppe A har kaffe også en medicinsk virkning på blodgruppe AB. Fornuftige kosttilskud for denne gruppe er vitamin C, selen, zink, quercetin, marietidsel, hvidtjørn og echinacea. Type AB svækkes af stress nøjagtigt som A, og har derfor behov for afslapningsteknikker som yoga og tai chi kombineret med vandreture i bjergene, cykling, svømning, tennis og golf. Et følsomt fordøjelsessystem og et til tider overtolerant immunsystem disponerer for blodgruppe A-lignende sygdomme som kræft, hjerte- karsygdomme og blodmangel.

Flere indlæg i samme stil

32 thoughts on “Spis efter din blodtype

  1. Hej Carla 🙂

    Vildt spændende med de forskellige blodtyper. Jeg er blodtype O ligesom dig, og ved at læse listen igennem over gode og dårlige ting er der viiirkelig mange af mine spisevaner, som går direkte imod anbefalingerne. Spiser f.eks. ikke særligt meget kød, spiser havregrød til morgenmad, et par kopper kaffe om dagen og mælkeprodukter bare for at nævne noget ..

    Jeg tror, at jeg vil prøve at ændre nogle ting i min kost og se om det har en effekt. Hvis du også har tænkt dig at spise efter din blodtype vil det være super spændende at følge med i på bloggen 🙂

    God weekend
    Knus Maja

  2. Sådan – jeg tror helt klart det virker – så jeg følger min nye diæt nu, og skal nok holde jer opdateret!:)

  3. Jeg har levet af A-type kosten for en del år siden. Jeg synes bestemt jeg fik noget ud af det, men må tilstå at jeg dels lod det flade lidt ud, dels læste så mange argumenter imod det. Da jeg flyttede sammen med min kæreste gik det helt i sig selv, han var glad for kød og mælkeprodukter. Efter jeg fik min datter har jeg fået store problemer med ryg og bækken. Jeg gik til heilpraktiker som anbefalede mig at gå på A-kosten igen. Jeg ved ikke om det var hendes homøopati eller kosten, men det er den VILDESTE forandring jeg har oplevet. Ikke at mine smerter er forsvundet, men min søvn er tre gange så god, min fordøjelse er bedre, jeg er ikke oppustet og mine muskler går ikke i krampe ved behandling. Det er endnu mere vildt at tænke på at jeg ikke har set nogle af disse ting som problemer, men sådan tror jeg desværre at det er for mange.
    Jeg er blevet langt bedre til at mærke mig selv og der er ikke nogen der får mig fra blodtype kosten igen 😉 Jeg synes at jeg til tider har svært ved at give mening, når jeg må spise den ene bønne men ikke den anden, men so be it. Det føles rigtigt i min mave 🙂

  4. Hvor er det fedt at høre – og ja, man går tit med alle mulige skavanker, som man ikke tildeler særlig stor betydning. Men det er nu bedst foruden mavepine, hovedpine og ondt i ryggen, hvis man kan undgå det! Og lækkert det bare handler om at gå udenom nogle ting i ens diæt. Jeg er lige kommet hjem fra Hot Yoga, og har spist efter min blodtype i nu en uge, og det går allerede meget bedre med maven. Jeg tror også jeg er på rette vej!:)

  5. Det er altid sundt at kigge på sine motions- og spisevaner, og jeg synes du er mega sej at gå all in på at blive sundere og få det bedre!
    Når det så er sagt, så er blodtypediæten notorisk berygtet for i bedste fald at være udokumenteret, og i værste fald at være bullshit. Jeg synes det er great du læser bogen og tager det, du synes, du kan bruge med dig. Men hav de kildekritiske briller på mens du læser, og sørg for at supplere din viden andre steder fra også. (fx her: http://videnskab.dk/blog/spis-efter-din-bakterie-type eller her http://bloddonor.dk/andet-indhold/pdf-arkiv/donor-nyt/Donor_Nyt_78.pdf)
    Jeg håber ikke du tager mit indlæg ilde op, jeg prøve ikke at være demotiverende eller lyseslukker, jeg synes bare du skal have hele billedet med, inden du investerer for meget tid, penge og energi i projektet. 🙂

  6. Helt sikkert – jeg ved godt der er mange der taler imod det, men nu har jeg efterhånden prøvet så mange forskellige kure, men ikke denne. Og jeg har alle de symptomer, som bogen beskriver.. Så eg prøver at holde diæten en måneds tid, og ser så om der er gode resultater. Derfra, vil jeg prøve at se hvordan mine krop reagerer på div. fødevarer, som jeg tilsyneladende ikke kan tåle. Det er planen.

  7. Hvor spændende! Jeg kender et par stykker, som har opnået gode resultater på denne diæt, så er selv fristet til at skifte fra lchf og glæder mig til at følge din færd.
    Men, jeg er også blodtype 0, og så straks, at kaffe er bandlyst. Damn! Hvordan går det med at undvære det?

  8. Kaffe – den er slem at undvære. Kan anbefale hypnose!:) Læs mit seneste indlæg – jeg tror du vil syens om det:)!

  9. Kære Carla.

    Jeg har fulgt din blog længe – hvor er den dejlig åben og ærlig. Og grundet dette indlæg, har jeg i dag fået testet min blodtype, og jeg er selv type O – jeg har derfor et spørgsmål vedrørende yoghurt – er laktosefri yoghurt også nogo for os? Jeg lever nemlig for tiden af laktosefri yoghurt blandet med hytteost og proteinpulver. Hytteost skulle være meget godt for os, men hvordan ser det ud med det andet?

    Mvh Rikke

  10. Hey – jeg tror ikke hytteost er skide godt faktisk, hvordan reagerer din mave på det? Jeg spiser lidt laktosefri yoghurt ind imellem, men kan sagtens leve uden, nu hvor jeg kun spiser morgenmad ind imellem. Min mave har det bedre end nogensinde, efter jeg er stoppet med at drikke kaffe, cola zero, og spise mælkeprodukter og svinekød. Man må prøve sig frem, og se hvad der virker for en..:) Og tak for blogros!

  11. Sandt – hytteost er vidst en lidt neutral spise kan jeg læse mig til. Det virker umiddelbart ok for mig, men jeg har heller aldrig kunne afkode hvilke fødevarer der var dårlige for mig – efter så mange år har jeg nok vænnet mig til og accepteret ‘dårligdommen’ og troet lidt at sådan har alle det nok.
    Tak for indput! 🙂

  12. Ja, men det kan altså lykkes at slippe for mavepinen, vil jeg bare sige. Jeg spiser ikke morgenmad, og det giver min mave ro til at komme igang med dagen, uden at jeg har proppet den med mad før den overhovedet når at mærke sult. Og at jeg holder mig fra omtalte ting og brød, pasta og ris – har virkelig også en gavnlig effekt. Og så selvfølgelig yoga.

  13. Hej Carla 🙂
    Har netop opdaget din blog og stødte på dette indlæg. Jeg tog selv en blodtype-test i sidste uge, og fandt ud af, at jeg er en AB’er. Jeg er endnu ikke gået videre med en evt. diæt, men jeg undrer mig over det, du skriver her:

    “Denne blodtype tilrådes en blandet kost bestående af , kød (lam, kalkun, kanin), fisk (undgå skaldyr og ål), korn- og mælkeprodukter, tofu, grøntsager, bælgfrugt og frugt. Er der problemer med overvægt bør man undgå rødt kød, lima- og snittebønner, frø, majs og boghvede til fordel for grønne grøntsager, ananas, kelp, tofu, skaldyr og mælkeprodukter.”

    Må man, eller må man ikke spise skaldyr? Spørger den skaldyrs-elskende 🙂

    Jeg vil læse videre på din fine blog, ser spændende ud! 🙂

  14. Godt spottet! Jeg var lidt sjusket med AB delen, da det er ret få der har den blodtype. Men det gode ved den er, at du er den “nyeste generation” af blodtyper, og dit blod derfor er ret ressistent mod alle de ting som vi andre ikke kan tåle. Derfor vil jeg råde dig til at undgå skalddyr, og se om du taber dig, og prøve at indføre det, når du har styr på, hvad du kan tabe dig uden dem som del af din kost. Og så se om du tager på, eller får ondt i maven, når du spiser dem igen.

  15. Hej:/)
    Spændende at læse, har du afprøvet blodtype kosten, og hvordan har det været/virket på dig ?

  16. Ja, det har jeg – men jeg synes ikke det var sååå effektivt.. Men jeg fandt ud af, at avocado er ret fyfy for blodtybe O som jeg er. Og jeg rent faktisk får ondt i maven hver gang jeg spiser det. Det er klart fedt at finde ud af hvilke fødevarer som ens krop lettest kan fordøje. Men jeg lever slet ikke slavisk efter det nu.

  17. Hej Carla,
    super god ide med webpage om spisning efter blodtype.
    Jeg har selv haft det lidt på fornemmelsen at visse fødevare var /er hårde ved krop/mave.
    Blodtype diæten matcher andre udsagn som f.ex på Vendepunktet.dk om candida.
    Oliven olie har jeg selv brugt og sværget til, hvor det så overraskede, at Middelhavs-dressingen med olie/eddike ikke duede grundet eddike (som jo gære i mavsen ).
    Spørgsmål : hvad med ost ? Den går jo nok ikke når mælkeprodukt og type O ?
    Og Tun-fisk ? Og salt ?
    bedste hilsener Søren

  18. Hej Søren, jeg synes du skal købe bogen for at sætte dig helt ind i din blodtype. Jeg fandt ud af nogel få ting, som jeg bare VED at jeg reagerer på – fx. avocado. Ost tror jeg kun man må få, hvis den er syrnet, med blodtype O.

    Held og lykke med projektet!:)

  19. Hej Carla
    Jeg bed mærke i din kommentar omkring dine lår og er nysgerrig efter at vide, om du føler, det har hjulpet at spise efter din blodtype? Jeg har selv bestilt en test i håb om at få has på de ophobede affaldsstoffer – som nemlig også ender på mine lår :-/ Eller har du mon fundet svaret ad anden vej?
    Kh Ina

  20. Ikke det mindste – jeg er nået til den konklusion, at det hele er noget psykisk, og det handler om at lytte til sin krop, og ikke spise med følelserne. Det er dér filmen knækker for mig i hvert fald. Men det kan jo være at blodtype diæten kan hjælpe dig med at mærke bedre efter, så er det nok ikke nogen dum idé at prøve det af:)

  21. Hej – jeg kan ikke se, hvor der står noget om, hvis man er Rhesus B Negativ? Hvordan skal jeg så spise? ;o) Tak på forhånd.

    VH
    Lisabeth (54 år)

  22. Hej Carla
    Jeg har med stor fornøjelse læst en del indlæg på din blog. Og det kunne jo være skrevet om mig også 🙂 – er også blodtype 0.
    Jeg har bare så store problemer med min mave / helbred at jeg nu må gøre noget.
    For mig er det brødet der er sværest at undvære. Har du fundet et alternativ til brød ? – og madpakken ?

  23. Hey – jeg er stoppet med at spise efter nogen form for kur, og begyndt at lytte til mine “lyster” i stedet. Når jeg gør det, så spiser jeg nemlig meget sundere, og min mave er også blevet bedre, når jeg ikke stresser den så meget med alle mulige ting den ikke må få. Læs mit nyeste indlæg, det handler om det:)

  24. Hej Carla

    sejt at se dig leve efter blodtype kost. jeg er lige begyndt selv. men jeg er glad for chiafrø, men kan ikke læse nogel seteder om der godt eller skidt de forskelige blodtyper. ved du noget om dem?

  25. De er fyldt med omega 3 fedtsyre – hvis du ikke må få fisk, vil jeg tro at dette er et godt alternativ.

  26. Kære Carla,

    Jeg har også blodtype 0 og er i dag begyndt på blodtypediæten efter jeg snakkede med en ekspert i bindevævemassegen. Jeg kunne rigtig godt tænke mig din sparring, hvis det er muligt.

    Håber at høre fra dig

  27. Hi – jeg synes det gjorde for ondt simpelthen. Og effekten var desværre ikke derefter, så jeg stoppede med det igen..:/

  28. Der er vist en lille rettelse til drikkevarer for blodtype A:
    Det er rødvin og ikke hvidvin, vi A´er har godt af. 🙂

  29. Jeg er ikke selv på kuren længere – men kan anbefale at du køber den bog jeg selv har læst om emnet – der står det hele i!:)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *