Rigtig mad, mænd og gode intensioner

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Min Dukan morgenmad denne morgen: Omelet med 1/2 rødløg, 2 æg (minus den ene æggeblomme), lidt røget laks, og lidt ost. Hertil sukkerfri saftevand fra Minimum, Vanilieskyr og en spsk hvedeklid og en kop kaffe. Jeg valgte at forkæle mig selv med morgenmad på sengen, da dagens optagelser først starter kl. 13:)
Læs om kurens principper her.

VejleFjordRigtige mænd – god, sjov og underholdende inspiration til et sundere liv.

Problemet er bestemt ikke nyt – det med at tage sig tid til sundhed, sin krop og søge for at få mad, der giver andet end luft i maven. Men som en klog håndværker siger i den roste serie “Rigtige mænd” på DR1:

“Jeg har jo kun ét liv, så det er jo bare om at få det bedste ud af det!”

– og det er så rigtig set! For hvornår er det lige, at den gode kropsfornemmelse er ligemeget?

For at holde min motivation oppe med hensyn til at spise sundt og komme hen i træningscentret, skriver jeg hver uge, de ting op jeg skal, hvor jeg gerne vil føle mig lækker og fit for fight. Denne uge er det tanken om, at der i den kommende uge bliver sendt trailere på TV3, for et nyt TV projekt jeg er med i. Den ekstra opmærksomhed giver lige et ekstra skub i sundhedsretningen. Sidste uge var det en fest jeg skulle til – you name it, alt der motiverer dur. Det er bare godt at have et mål inde for rækkevidde, der lige får kagelysten til at fise af igen, når den smiler sit sukkersøde kage smil i de sene aftentimer.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men på andre øv-dage finder jeg mig selv overmæt, i fosterstilling under dynen, i den naive tro, at ligger jeg mussestille, så tager jeg ikke på. Og det mest ærgerlige ved dét er jo, at det ikke virker. Det havde ikke betydet noget i det store billede, at tage en aften i fosterstilling, det kan enhver få brug for, når intet gik som planlagt, der er minus på kontoen og opgaverne tårner sig op, men det havde været rart at lune sig med en god kropsfornemmelse, mens man gik ned med flaget.

Men det er heldigvis ikke særlig svært at rejse sig igen. For før kagerne kom og spolerede det hele, var der jo enormt mange gode intensioner og vaner at skimte derinde bag dynerne. Og selvom sundheden i dag peger i mange forvirrende retninger, er der nogle få stensikre råd, og af disse har jeg udvalgt den sikreste af dem alle, som hermed bringes for at demonstrere, at vi godt kan rejse os fra sengen og hoppe op på den friske hest, atter engang:

– Få pulsen op med cardio og styrketræning 5 gange om ugen i 60 min.
– Rør dig hver dag (gå en tur, tag cyklen på arbejde etc.)
– Spis varieret, og spar på kulhydraterne.

Lov mig desuden at se hele den fantastisk vellykkede serie “Rigtige Mænd”. Hvis en mand med kæmpemave kan gennemføre et Xterra, så kan jeg også lave mit træningspas igen i dag.

Ps. her kan du se mit eget eksempel på at løse samme “usunde mænd”-problematik i min 1. års opgave på TV og Medietilrettelæggelse:

Kom hjem og spis from Carla Mickelborg on Vimeo.

Flere indlæg i samme stil

2 thoughts on “Rigtig mad, mænd og gode intensioner

  1. Hej Carla
    du virker til at have godt styr på sundheden og skønheden
    Så jeg har et spørgsmål. Kender du til tørbørstning? I så fald, kan du anbefale det? 🙂

  2. Hehe – jo tak, jeg har i hvert fald prøvet en del af efterhånden. Tørbørstning ligeså – det forøger blodcirkulationen, hvis du husker at gøre det fra hjertet og ud. Og det er sundt, no doubt. Men jeg synes ikke nødvendigvis jeg bliver så meget smukkere af det. Det får mig bare til at føle mig i live, lidt som en kold dukkert:)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *