Retten til at være stresset

 

“Jeg føler mig ærligt talt en smule stresset” – siger jeg til min nye erhvervscoach Jesper. Vi regner på det, og ser til min skræk, at jeg arbejder omkring 90 timer om ugen. Jesper konkluderer, at dér har vi svaret på, hvorfor jeg kan føle mig lidt træt og presset en gang imellem…

Da jeg kommer hjem laver jeg straks et Google sheet, med mine daglige arbejdsopgaver, hvor jeg sætter dagen op således, at jeg inden kl. 12. svarer mails, laver @goalsetter_com ‘s story og poster dagens Instagram billeder. Så har jeg resten af dagen til de ting, som giver mig selv og mine virksomheder værdi. Jeg vil fx. bruge mere tid på at skrive på min bog, og på at holde foredrag om målsætning.

Når man står med valget imellem at tage endnu et Instagrambillede, eller lave en story om noget sjovt man har set – eller skrive en HEL bog, ja så har jeg i lang tid valgt den første option. Men det er bare ikke det jeg rent faktisk vil og drømmer om.

Afstanden mellem det vi gør, og der hvor vi ønsker at gå hen, er den der gør os stressede. For når vi fortsætter med at gå i den modsatte retning, fordi vi måske ikke tror det er muligt at nå målet alligevel, eller fordi vi ikke orker at ændre vores vaner, så bliver vi kede af det. Hjernen elsker vaner, og når vi skal i gang med noget nyt, så bliver den lidt forskrækket, og vil gøre sit for at vi bliver i vores gamle mønster. Derfor er det vigtigt at vi fortæller den gode historier om det nye, så den ikke straks tror, at det der du foreslår er alt for farligt at begive sig ud i. Hjernen elsker fx. at se fjernsyn og spise chips på sofaen. Og når vi fortæller den, at “I morgen skal jeg starte på kur, og kickstarte mig selv som et sundheds-spetakkel, der skyder mig selv ud gennem taget af bare sprudlende energi hver morgen! Jeg må simpelthen tage mig sammen nu”. Så tænker hjernen straks: “Der må være en grund til, at vi stadig ligger på langs her i sofaen, jeg tror ikke det der sundsheds-halløj er noget for mig”. Og næste dag får hjernen ret, for der var nemlig en grund til, at vi ikke i går aftes tog handling – det der med at tage sig sammen, er ikke særlig rart.

Derfor skal vi lære at spørge os selv: Hvorfor vil jeg ændre på dette mønster, opnå dette mål eller starte på et nyt projekt?
Vi skal huske os selv og hjernen på de gode ting, og ikke alt det som føles hårdt og nyt. Det er der nemlig ikke meget glæde i – og glæden er i virkeligheden det vi søger i vores forandring. Lad lige den synke ind et øjeblik.

Til at minde mig om hvorfor jeg skriver en bog, har jeg på Pinterest fundet nogle billeder, som jeg har sat op på min GOALS kalender, som skal minde mig om hvorfor jeg gerne vil skrive den – så jeg minder min hjerne om, at der er gode ting i vente, når jeg ændrer mine vaner.

 

 

De 4 trin, som bog-processen indeholder er følgende, ledsaget af et hvorfor billede:

  1. Færdigskrive 1. draft.
    Hvorfor: Glæden ved at kunne lukke computeren i og vide, at jeg har skrevet en bog, som kan hjælpe mange med at opnå deres mål og slippe deres begrænsninger.

 

 

2. Designe layoutet.
Glæden ved at kunne stille mine ord og historier op på en visuelt applerende måde, så man bliver inspireret af at læse i bogen.

 

 

3. Formelle papirer og aftaler med butikker.
Hygge mig med processen i at få bogen ud til forhandlere og vide, at det jeg har at byde ind med, er pisse fedt!

4. Udgivelse.
Glæden ved at se effekten folk får når de køber og læser bogen. Og glæden over, at mine råd er noteret et blivende sted, og ikke bare i en story eller video, som er glemt om 7 dage.

 

 

Og jeg kan bare hilse at sige, at det hjælper at skabe overblik! Jeg er i fuld gang med min skriveproces, og det at få sat billeder på, har virkelig hjulpet mig med at få lyst til at komme i gang.

 

Og et lille ekstra tip, er at lytte til min podcast om angst som du kan købe her. Den er nemlig genial til at give slip i de tanker som holder os tilbage for at handle på det, vi i virkeligheden drømmer om.

Så der er ingen undskyldning kæreste sødeste Dig der læser med – ud over stepperne med dig selv og dine mål! Dine drømme er sat i dig, fordi du har evnen til at nå dem <3

Flere indlæg i samme stil

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *