Carlas Køkken

 

Efter at have prøvet en lang række kure og diæter, med et synligt og godt resultat, har jeg nu nået en vægt jeg er glad for. For at undgå at tage på, og ideelt set også tabe mig lidt mere, har jeg samlet alle de bedste ting ved kurene, og forenet dem i min helt egen måde at spise på.

Jeg har taget udgangspunkt i følgende kogebøger:

Verdens Bedste Kur Vol 2

I køkkenet med Dukan Diæten

Safter

LCHF – spis dig mæt og glad

Køkkenrevolution på høje hæle

Ugen deles op på den måde, at jeg mindst én gang om ugen (oftest om mandagen) udelukkende spiser proteiner.

En gang om ugen faster jeg, for at rense ud, og give maven en madfri dag, hvor den kan bruge sin energi på andet end fordøjelse.

De resterende dage spiser jeg det jeg vil inde for 1400 – 1800 kcal om dagen, og undgår følgende fødevarer, som giver mig luft i maven, og nedtur på:

  • Sukker (til dels også frugt)
  • Salt (her har jeg viderebragt “Køkkenrevolution på høje hæle” og Dukan Kurens princip om at maden smager og indeholder nok salt i sig selv, og hvis ikke, må andre krydderier træde til. Salt holder på vandet).
  • Hvede
  • Pasta
  • Kartofler
  • Hvide ris
  • Store mængder fedt fra dyr

Til gengæld spiser jeg masser af:

  • Proteiner af enhver art
  • Fedtfri mælkeprodukter
  • Grøntsager (især bladselleri, agurk, broccoli, spinat og kål)

Jeg pepper retterne op med, og spiser begrænset af:

  • Bær (sundhedsværdien er størst i bær, i forhold til alm. Frugt)
  • Avocado (giver cremet smag og sundt fedt)
  • Banan (giver sødme, kalk og god konsistens)
  • Mandler (spises rå, da fibrene herved bevarer sin form, og fedtprocenten således går fra 40% til på ca. 20%)
  • 2 spsk havreklid om dagen (Dukan Kurens princip, der holder maven igang).
  • Rugbrød, grød, granola og hjemmebagte grovboller, som jeg spiser når jeg ikke har tid til at lave varm mad.

Flere indlæg i samme stil

One thought on “Carlas Køkken

  1. Pingback: Protein |

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *