Bikinikrop og tanker om at være tynd nok

Jeg er i Firenze med min veninde Fanny. Fanny er den fineste lille nips, og jeg føler mig ærligt talt lidt som en matrone ved siden af hende.

 

Derfor kommer nu en reminder til mig selv, og til jer derude, som ikke føler jer gode nok som I er. Jeg fik nemlig et brev der handlede om netop det med de negative tanker om sig selv, fra en ung pige inden jeg rejste. Jeg har fået lov til at dele det i en forkortet version og det lød nogenlunde sådan her:

 

Hej Carla!

Jeg er en typisk teenage-pige, der går rigtig meget op i hvad hun spiser. Det er desværre bare nået dertil, at jeg ikke engang kan nyde en is, uden at tænke på kalorieinholdet. Det er en forbandet tanke der forfølger mig i hver eneste bid jeg tager, og GUD hvor vil jeg bare gerne slippe for den. Det er endda begyndt at påvirke mig en lille smule socialt, da jeg tit ender med at sige fra til fester (på grund at kalorie indholdet i alkohol), eller næsten får et panik anfald bare ved tanken om en biograftur eller fødselsdag med lagkage.

Jeg ved jo inders inde godt, at jeg ikke er tyk eller overvægtig på nogen måde. Men tankerne om det fylder så meget for tiden.

Jeg elsker (ligesom dig) mad. Jeg så for noooget tid siden din video hvor du havde været til hypnotisør. Han fik dine øjne op for “den lille pige, inden i dig”.

Jeg elsker måden du bliver beskriver, at vi skal behandle os selv som vi vil behandle det lille barn inden i os. Og der må jeg ærligt indrømme, at jeg p.t behandler min lille pige rigtig dårligt.
Jeg har bare brug for at der sker noget, jeg vil også kunne sige, at jeg “elsker mig selv, og giver slip på behovet for at sammenligne mig med andre”. Men jeg kan ikke føle det inde i hjertet, jeg kan ikke engang få det ud af min mund. Mit spørgsmål lyder altså: Hvordan begyndte du med at kunne tænke anderledes? Skete det bare fra den ene dag til den anden? I så fald har jeg også prøvet det, men falder altid tilbage. Du har sikkert lavet videoer omkring dette, men jeg er virkelig desperat, jeg vil ud af denne her onde cirkel, der styrer mit liv!!

Her er mit svar:

Først og fremmest, handler det for dig om at bryde dine tanke-vaner. Og det er svært! Det ved jeg. For tanker er ret flyvske, og nogle gange er de svære at blive opmærksomme på, og vi opdager dem først når de har gjort os kede af det, og så er det ikke let at blive “god igen”. Så det kræver, at du bruger tid og energi på først at blive klar over, hvad du går og tænker om dig selv i hvilke situationer, og så derefter kan du omstille dine tanker til noget som gør dig glad.

Den måde jeg gjorde det på, var ved at notere hvilke tanker jeg havde om mig selv i forskellige situationer. Jeg skrev ned hvad jeg spiste og hvilke tanker jeg havde når jeg spiste, i en hel uge. Mine tanker var fx. negative om mig selv, når jeg snackede ude i køkkenet, uden at ville ofre en ren tallerken på mig selv, og gå ind i stuen og rent faktisk nyde den mad, som jeg havde lyst til. Mens jeg stod der og spiste peanutbutter med en ske, tænkte jeg, at jeg var klam, og at det ikke var besværet værd, at smøre en mad med peanutbutter, for så at skulle vaske op efterfølgende, selvom det ville gøre min mad-oplevelse til noget jeg nød, frem for noget jeg lige skulle nå at kaste i munden… Nogle gange havde jeg også dårlig samvittighed selvom jeg spiste noget sundt til et hovedmåltid! Så tænkte jeg på om jeg ikke kunne undvære dressing etc.

Jeg havde også dårlige tanker om mig selv, hvis jeg havde planlagt at træne, og ikke kom afsted alligevel. Selvom jeg ikke havde taget på af den beslutning at blive hjemme, så følte jeg, at jeg pludselig så meget større ud end normalt, når jeg så mig i spejlet. Jeg følte mig doven og nogle gange var jeg bare så trist, at jeg gik tidligt i seng.

Mine tanker var fyldt med dårlig samvittighed, og jeg synes bare aldrig at det jeg gjorde var godt nok. Frygteligt!

Derfor har jeg arbejdet aktivt med den dårlige samvittighed, fordi det var de tanker, som gjorde mig rigtig trist, og ikke så meget det jeg spiste eller gjorde.

Helt praktisk så øvede jeg mig i at anrette alle mine måltider med kærlighed og omhu, og nyde både at gøre det flot OG spise det. Jeg glæder mig nu til at spise min mad, mens jeg anretter det – og har fået en en masse positive følelser ind i forbindelse med mine måltider, i stedet for alle de negative. Og jeg ved, efter den uge hvor jeg skrev ned hvad jeg spiste, at jeg er sulten både mellem morgenmad og frokost, og mellem frokost og aftensmad. Så når jeg snacker derimellem, så er det bare HELT okay, og ikke noget jeg på nogen måde skal have dårlig samvittighed over. Tanken om, at jeg om et par timer igen skal have frokost, gør også, at jeg ikke føler behov for at gå helt amok og spise vildt meget, fordi det lissom ikke er sidste måltid i dag, og hvis det er, så kan jeg bare tage en sen snack, som jeg også tillader mig selv at nyde.

Stort set alle jeg kender, inklusiv mig selv, kæmper med at lære at elske sig selv. Men hvis vi blot tager et lille skridt i den rigtige retning hver dag, så skal det nok blive en god historie. Hvis det er dig fuldkommen forkert at sige, at du elsker dig selv, så prøv i stedet at sige:

“For hver dag der går, øver jeg mig i at tale mere kærligt til mig selv. Jeg fortjener kun kærlighed”.

Og det som især hjælper mig, er at bruge min visionskalender. Her sætter jeg billeder op af de værdier, som virkelig får mit hjerte til at banke af glæde. Mine værdier er:

1. Frihed i kroppen og til at gøre det der gør mig glad hver eneste dag

2. Tryghed i mig selv, til at turde give slip på mine bekymringer og hvad andre tænker om mig

3. Begejstring over at have det skide sjovt

Mit års værdier: Jeg har sat billeder på mine værdier, og sat dem på på min visionskalender, så jeg hver dag bliver mindet om dem. De hænger øverst på min visionskalender, hvor jeg har valgt et billede af tre kvinder som skyder mens bue og pil. Ud over at være et cool billede af seje damer, minder det mig om, at jeg kan ramme alle mål, hvis jeg kan se dem.

Min måneds mål: Man skal altid en masse ting på en måned. Men hvad er du allermest begejstret for at komme igang med? I denne måned ville jeg igang med at gå til zumba og yoga igen. Og gøre wellness ting for mig selv, så som at bade i havet. Så har jeg sat billede på det nederst på min visionskalender.
My daily 3: Og så gør jeg 3 ting hver dag for at øve mig i at tænke bedre om mig selv, eller bare gøre noget af det jeg elsker, og har sat som månedens mål at få gjort. Det er sindssygt effektivt at skrive dem op dagen før på en post-it, som jeg så hænger op i det midterste felt. Jeg har gjort gode ting for mig selv HVER dag denne måned, fordi jeg fik sat det op på kalenderen!

(Visionskalenderen koster 700 kr. inklusiv forsendelse og matalophæng og kan bestilles i mange vairationer via mail: goalsetterdk@gmail.com)

Dette var mine råd – som sagt kræver det øvelse, men at sætte billeder på dine nye mål, er et meget effektivt værktøj, som jeg virkelig kan anbefale.

Håber jeg selv kan huske dem og I derude kan bruge indlægget til noget!

Alt er love

Flere indlæg i samme stil

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *