6 uger, – 6 kilo, 6 gode vaner

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
I fredags viste mine anstrengelser sit resultat, da jeg tog et “efter-billede” foran det samme spejl, der for 6 uger siden gjorde mig opmærksom på, at det var på tide at tage sig sammen. For de mange nye indtryk, stress og dårlig mad, havde pakket mig ind i intet mindre end 10 kilo ekstra fedt, mens jeg boede i LA.

“Nu må de gerne forsvinde igen” – tænkte jeg. Og dét helst før 2015, så jeg kan gå ind i det nye år med en god kropsfornemmelse, og fokusere på min karriere, med mine gode nye vaner som en naturlig del af hverdagen.

Mine nye sunde vaner er:

  1. Nupo pulver kuren (læs om den her) har fået min mavesæk til at skrumpe, og det har bivirket, at jeg ikke føler den samme enorme sult, som jeg ofte føle før. Jeg bliver hurtigere bliver mæt og tænker ikke lige så meget på mad som før.
  2. Min lette nupo morgenmad giver mig energi til dagen, i stedet for at lamme mig med en voldsom mæthedsfornemmelse, som min gamle tunge morgenmad gjorde. (I det nye år kommer min morgenmad nok til at minde om den i ser nedenunder)
  3. Jeg behøver ikke mere end et enkelt stykke frugt som mellemmåltid i løbet af dagen.
  4. Jeg er holdt op med at drikke kaffe hele tiden, og drikker nu kun én eller to gode kopper om dagen. No more DR automat kaffe!
  5. Jeg drikker te eller kaffe med stevia sukker i om aftenen, hvis jeg bliver sulten efter min aftensmad. Nogle gange også et par stykker mørk chokolade, hvis jeg føler for det. Det bitre stopper sulten, og det søde smager dejligt.
  6. Hver søndag booker jeg mine timer i Fitness DK, så jeg kan planlægge min træning. Den bedste træning er den man får gjort, og jeg vil helst træne hver dag. Undtagen når jeg har tømmermænd, for Guds skyld ikke når jeg har tømmermænd.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPå Urtekrams hjemmeside, har jeg blogget en opskrift på en morgenmad, som er julet, men ikke spor usund. Og jeg har også skrevet lidt om jule overspisning. Se det her

Glædelig Jul derude!

Flere indlæg i samme stil

14 thoughts on “6 uger, – 6 kilo, 6 gode vaner

  1. Jeg har også tabt mig 6 kilo! Det er så fedt, når man kan se resultater! Må man vide, hvad du vejer ? 🙂

  2. Ej hvor godt for dig Ditte!:) Super sejt – har du nået dit mål så? Jeg mangler selv 4.5 kilo, så jeg fortsætter lidt endnu. Hele denne process er mig faktisk ret grænseoverskridende at dele, men jeg synes alligevel den er vigtig at dele, fordi jeg synes mediebilledet mangler nogle der tør stå frem og indrømme, at de faktisk kæmper med at holde vægten. Hvad den lige står på, vil jeg dog gerne holde for mig selv, ikke mindst fordi jeg ikke tror den gavner nogen. Ikke engang mig selv. Kropsfornemmelsen er det jeg går efter, og det at kunne passe mine stramme kjoler ovs. Håber jeg du forstår:)

  3. Det forstår jeg udemærket! 🙂 Og jeg synes, du er så sej, at du ligger de billeder op af dig selv! Jeg selv mangler en 5-6 kilo, før jeg er helt tilfreds. Jeg er lidt nervøs for, at jeg ikke kan holde motivationen oppe, men det SKAL jeg, for det VIL jeg! 😉 Men uuhhh det er svært her i juletiden.. Glæder mig til at følge videre med i dit vægttab! 🙂

  4. Så enig – held og lykke, og tjek også lige mit jule indlæg på Urtekrams hjemmeside, dér skriver jeg lidt om hvordan jeg kommer igennem juletiden:) Linket funder du under morgenmads billedet.

  5. Havde ikke lige lagt mærke til dig, før jeg så masterchef jul.
    Tak for din smilende og smittende personlighed. God jul smukke kvinde.

  6. Ej hvor sødt – tak, og følg med på samme kanal, der kommer måske snart noget mere med undertegnede:P

  7. Jeg er virkelig glad for at se dette indlæg. Du har nemlig ret il, at man ikke rigtig er klar over, hvor mange med tynd eller alm. krop er nødt til at passe på og holde vægten. Det er lidt en evig kamp, som man kan gøre mindre hård ved at gøre, som du er ved og lave sunde rutiner og vaner for en selv. Personligt kæmper jeg rigtig meget med min vægt. Jeg var alm. – buttet før sommeren 2013, så tog jeg til Canada i 1½ måned og levede livet fuldt ud og tog 8-10 kg på. Hvilket selvfølgelig ikke er fedt, men det var bare så dejlig en tur med alle dets oplevelser inklussiv maden, at det fortryder jeg ikke. Det jeg tilgengæld fortryder er, at jeg ikke tog kontrol da jeg kom hjem men i stedet tog 15 (!) kilo mere på ! hvilket bragte mig på min højeste vægt nogen sinde og har gjort at jeg har strækmærker mange steder over kroppen :'( så jeg gik igang med at tabe mig igen for et par måneder siden, men det har været lidt yoyo agtigt fordi jeg har været inde i en masse stresset perioder bl.a. med eksamener. Jeg vejer dog til dags dato 6 kilo mindre end mit vægt højdepunkt 🙂 og kampen fortsætter 🙂 Der er dog desværre stadig virkelig lang vej til min ideal vægt (tæt på 30 kilo – bliver helt svimmel og forpustet af tanken). SÅ jeg er utrolig glad for, at du deler ! De billeder du har lagt op er i sig selv super inspirerende fordi det viser meget tydeligt visuelt, hvor meget 6 kilo egentlig gør. :O
    Jeg har også taget et før billede, men gjorde det desværre ikke helt fra begyndelsen, så vil ikke tage et nyt endnu og sammenligne. Så dine er virkelig virkelig inspirerende, så tusind tak og vildt at du er så modig 🙂

  8. Det er ikke andet for, end bare at tage én dag ad gangen. Og sørge for at dén dag tæller i det store regnskab, og derfor sørge for, at gøre mindst tre ting om dagen, der fører dig til dit mål. Jeg har stor succes med at skrive min forventede vægt op i min kalender, så jeg hver søndag gerne skulle have tabt et kilo. Tanken om at ville nå at smide ét kilo inden på søndag, er inde for rækkevidde, og nogle gange har man endda smidt to! Så tag et billede af dig selv som du ser ud nu – det kan du lige så godt, for jeg er sikker på du nok skal tabe de 30 kilo, hurtigere end du tror. Fra januar giver jeg gode råd om at spise mindre, og sundere. Tre måltider om dagen, masser af grønt, gode proteiner – og knald på smagen! Skriv endelig når du har tabt dig mere, eller hvis du er ved at miste modet – så kan jeg måske hjælpe.

  9. Hej Carla
    Jeg synes, det er så vanvittig sejt, at du har skrevet dette indlæg og har lagt disse billeder op. Det kræver sin kvinde. Min vægt situtation minder lidt om din. Jeg har tidligere været god til at styre vægten med masser af motion og sund mad. Men et meget travlt halvt år samt et rygestop har for alvor sat sig på sidebenene- og nu føler jeg, at jeg er inde i en ind spiral hvor jeg er så træt og ked af min krop af jeg har svært ved at motivere mig selv til vægttab, fordi jeg får ondt af mig selv og synes det kan være lige meget- jeg er jo tyk alligevel. Jeg motionerer stadig en del (5 timer om ugen ca) men jeg spiser alt for meget og alt for usundt. Især er slik den helt store synder! Jeg overvejer at prøve nupo- men er faktisk lidt bange for, hvad mine kollegaer siger- jeg tror lidt de vil synes, jeg er fjollet: Hvordan har dine kollegaer taget imod det? Og hvad gør du ved din slik trang? Hvis du har den. Og til sidst du skriver i et af dine svar, at man skal gøre tre ting om dagen, der gør, man kommer tættere på sine mål. Kan du komme med et par eksempler (som ikke er træning). God jul og held og lykke i 2015 med alt.

  10. Hey sødeste – forstår dig 100% Men du skal bare vide, at du er “ikke bare tyk”. Du er fri og glad, og sådan skal din krop også føles. Prøv at skriv ned på et stykke papir, hvilke følelser du forbinder med at veje det du plejer, eller drømmer om at komme til at veje. Mine er:

    JEG KAN PASSE MIN YNDLINGS KJOLE IGEN
    JEG KAN GÅ MED BUKSER OG FØLE MIG LÆKKER
    JEG SER SLANK UD, SELV I LØST TØJ
    JEG FØLER MIG GODT TILPAS MED OG UDEN TØJ PÅ
    JEG FØLER MIG FRI OG FIN I BIKINI

    Denne motivation husker jeg på, hver gang jeg får lyst til at spise noget meget energi holdigt, eller blive hjemme på sofaen. Men for ikke at skulle hoppe fra “nej” til “nej”, så lægger jeg en plan, så jeg på forhånd kan styre udenom de værste fristelser.

    Min plan har været:

    UDRENSNING EFTER NYC TUR, 1 UGES JUICEKUR
    2 UGERS REN NUPO KUR
    NUPO BLANDET MED SUND MAD ÅRET UD
    TRÆNE MIN. 5 GANGE OM UGEN

    Fra januar vil jeg stoppe med Nupo, og spise 3 sunde måltider om dagen, altså droppe mellemmåltider. Og så vil jeg spise grøntsagssuppe to gange om ugen, til aftensmad. Jeg skriver mere om det til januar – men basically handler det om at bibeholde dét, at min mave har vænnet sig til at spise mindre, og så sørge for at det jeg får er tiptop og giver mig alle de vitaminer og mineraler jeg har brug for, uden at få for mange kalorier.

    Med hensyn til kollegaerne – så er det ikke let nej. De synes det er underligt, og jeg endte med ikke at tage med i kantinen, fordi jeg bare gerne ville spise i fred, uden at skulle forsvare mig selv og min mad. De synes jo bare man er fin som man er, og det er også sødt, men det er jo ikke dem der har taget 10 kilo på, og ikke længere føler sig godt tilpas i sin egen krop. Derfor er mit bedste råd, at du fortæller dem dét, og at du bare gerne vil have lov at tabe dig i fred og ro, da det er hårdt nok at skulle kæmpe med sig selv. “Spis aldrig for at være sød og høflig, det er dig der tager på af det”.

    Held og lykke med det hele – og husk, at nyd det hele. Det kan man lige så godt!:)

  11. Hej Carla

    Mange tak for dit svar. Jeg har ikke set det før nu.

    Jeg har netop læst dit indlæg med dine januar planer, og jeg tænker faktisk, at jeg vil forsøge at følge mange af rådene. Især nul stivelse og masse af protein. Det er altså altid en sikker vinder. Og så synes jeg det er en vild god ide med grøntsagssuppe , få kalorier og skønt med suppe i vintermåneden.

    Og så vil jeg skrive ned, hvordan det var at have sin 10 kg tyndere krop-
    Nemlig at føle sig lækker i bukser og med bare arme. Og man ser stang godt ud i en mavebluse.

    Jeg ved ikke om du har det på samme måde, men når jeg har min ønske vægt og har det godt med Lin krop har jeg meget nemmere ved at passe på min krop og ikke falde i og identificere mig selv som en “sund” en. Men når det er gået galt, så er det så nemt at falde i. Jeg tror bare lige, jeg skal have en succes oplevelse. Måske bare smide de første 2-3 kg så får jeg sikkert masser af motivation igen. Derfor tror jeg også jeg giver mig i kast med nupo i februar når praktik er overstået. Så slipper jeg for alt det pjat med kollegaerne.

    Jeg har siden d.2 januar holdt mig fra slik, som er min store synder. Jeg har dog spist brød og kage. Men åh hvor er det rart ikke at spise bland selv slik hver dag og få følelsen af at have lidt kontrol igen. I næste uge undgår jeg al hvidt brød.

    Og så vil jeg også fokusere på at få mine otte timers søvn igen.

    Held og lykke med dine mål i januar.

  12. Hvor er det fedt at kunne inspirere – jeg tror du har helt ret i at man bare lige skal have blod på tanden igen, og det får man klart lettest ved bare at komme igang og smage lidt på vægttabs rusen igen.

    Slip slikket er der vist en bog Umahro har skrevet, der hedder – måske er den noget for dig?

    Ellers så følg med her på bloggen, jeg har netop nu skrevet et indlæg om ugen der gik på Slankekuren.

    Good luck!
    KH
    C

  13. Hej Carla
    Du har måske skrevet det et sted, men jeg kan ikke finde noget – er nysgerrig for at vide, om du nåede at tabe dig de 10 kg. inden 2015? 😉
    Jeg overvejer at gå i gang med Nupo, og dine indlæg har været god læsning og inspiration, så tak for dem!
    De bedste hilsner
    Camilla

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *