10 ting jeg ville ønske jeg havde vidst om sundhed

Kammerater!

Jeg skal gøre det kort: Jeg blev engang i 8. klasse opmærksom på, at jeg fik meget mere positiv opmærksomhed fra mine venner, familie og mænd ikke mindst, efter at have tabt mig 8 kilo (hvalpe)fedt. Denne opdagelse har siden hen trukket mig gennem et hav af slankekure, træningsforløb og faste dage.

Men jeg har nu valgt at sige nejtak til quickfix’s, fordi jeg tilsidst ikke havde andet end mad i tankerne, og jeg havde ikke lyst til at have mad i mine tanker længere. Og selv om det lyder enkelt, var det en uhyre indviklet sag at smide alle de tanker om mad overbors. Og det er derfor jeg nu, som lovet i rubrikken herover, vil komme med 10 råd om sundhed, som jeg muligvis godt vidste derinde – langt bag egoets ihærdige forsøg på bekræftelse, men stædigt overhørte, og således fortsatte foruden.

Se hvad jeg spiser på en dag her:

1. Du er ikke elsket for din vægt
Det første råd, som jeg giver gennem bitter erfaring – er den misforståelse der forekommer inde i mig, når jeg har taget på. For når det sker, så bliver jeg ked af det og helt urimelig vrissen. Min egen utilfredshed med mig selv gør mig mere eller mindre umulig at være sammen med. Og når omverden reagerer, fortolker jeg deres afstand som værende udtryk for, at de bedre kunne lide mig, da jeg var tyndere. Hvor sandheden naturligvis er den, at de bedre kunne lide mig, da jeg var gladere. Ergo – elsk dig selv uanset størrelse – og andre vil gøre det samme.

2. At være tynd, er ikke altid lykken
Jeg må indse, at de perioder jeg har været tyndest i, også var dem, hvor jeg havde aller mest behov for at kontrollere – noget. Når alt omkring mig er svært at takle, så kan jeg altid gå på kur, og i det mindste få styr på vægten. Det har været mit mønster. Men da denne kontrol ikke er skabt i kærlighed til mig selv, og med et oprigtigt ønske om at passe på min krop, har resultaterne af mine anstrengelser ikke givet mig den lykkefølelse, som jeg forventede. Foranringer skal ske i kærlighed – ikke frygt.

Træning med Carla Mickelborg

3. Regler er til for at bryde dem
Efter de mange slankeforsøg med varierende succes, troede jeg til sidst, at jeg var både doven og usund. For imellem de mange forskellige kure, gik jeg mere eller mindre amok i usunde ting, og nød, at jeg endelig kunne spise alle de ting, som jeg “ikke måtte”. Nu hvor jeg ikke er på kur, og må spise hvad jeg vil, kan jeg se, at jeg slet ikke er så usund “au naturel”. Jeg har simpelthen ikke behovet for at spise peanutbutter direkte fra glasset, en plade chokolade og fløde i kaffen, når jeg har spist mig mæt i en god grøntsagssuppe eller chiafrø morgenmad med frisk frugt.

4. Ikke alle er skabt til vægttræning og interval løb
Yoga er for mig, som tomat er for makrellen. Kombinationen af at meditere og bevæge sig, er for mig at se fuldkommen perfekt. Jeg kan stadig rigtig godt lide at løbe en tur engang imellem eller danse (elsker at danse igennem hjemme på stuegulvet!) – så længe sporten giver mig enten ro eller følelsen af frihed og glæde, så er jeg game. Dermed ikke sagt at man ikke er åben for nye sport trends, men i bagklogskabens ulideligt klare lys, må jeg sande, at vægtløftning ikke var min ting – det at kunne løfte 80 kilo i dødløft er mig fuldkommen ligegyldigt.

carla_mickelborg_sk_rmbillede_2013_09_10_kl_22_48_30_652x361_png_652_361__XjFI8rQh.sized

5. Lyt til det din krop mangler
– undtagen hvis den kun vil have Nutella.. Ej, men kender I ikke det der, hvor man bare craver et eller andet? Fx har jeg cravet æg på det seneste (måske pga. påsken) – men muligvis også fordi at jeg manglede jod, selen og D-vitamin – som æg er fyldt med. Jeg tror også på, at hvis jeg virkelig har lyst til at spise en rugbrødsmad med ost på og et stykke frugt til morgenmad, i stedet for chiapudding med bær og mandelmælk, som jeg plejer, så er det sgu nok fordi min krop har brug for nogle andre næringsstoffer end normalt.

6. Spis det du virklig craver
Når jeg virkelig craver noget, så spiser jeg det. For nej, en skål med skyr og ymerdrys uden sukker smager bare ikke lige så godt som fyldte chokolader. Jeg har tidligere forsøgt altid at finde sunde alternativer – hvilket har resulteret i, at jeg aldrig blev sådan rigtig tilfredsstillet. Bevares, sunde kager kan også smage godt. Men hvis jeg har lyst til chokolade, så køber jeg det bedste af det bedste, og nyder det. (Okay, nogle gange spiser jeg det i al hast ude i køkkenet, inden min kæreste kommer og spiser det hele, men det arbejder jeg med at holde op med!).

7. Vær ikke flov over dine lyster
Jeg synes det er pinligt at spise usundt offentligt. Dette har resulteret i, at jeg spiser nok så sundt når jeg er ude, og samler al min appetit til jeg er hjemme, alene og ustoppelig. Det er noget pjat, og jeg øver mig derfor i at spise det jeg kan lide, altid. Og ikke vente til nogen kigger væk. Lækker mad fortjener at blive nydt, ikke snydt!

8. Tag trappen
– tag den lange vej. Drop quickfix kurene – de smadrede min naturlige sult og mæthed, og jeg arbejder stadig med at finde “mig selv” efter så mange nye råd om faste, superfoods og lynkure. Mærk din mæthed, i stedet for kun at have fokus på sulten. Og spis de ting som du elsker – som er fyldt med smukke farver og glad energi.

9. Fyld din krop med kærlighed
At spise buræg er heldigvis ved at være fortid. Men der er desværre stadig mange, der køber den billigste kylling, som har levet et stresset og fuldkommen traumatisk lorteliv. Jeg tror på, at al den angst stadig sidder i kødet, og derfor spiser jeg for det første så lidt kød som muligt (er langtfra vegetar, men har skåret kraftigt ned) og helst økologisk kød fra dyr, der har levet et værdigt liv.

10. Forkæl dig selv
Giv dig tid til at snitte dine grøntsager på et mandolin jern, lav en lækker dressing med gode olier, citron og krydderurter i. Tænk på hvor meget tid du sparer på løbebåndet ved at spise lækker sund mad. Tænk på hvor meget mere energi du får, til at ordne alt muligt, når kroppen er tanket korrekt op – du fortjener kun det bedste. Altid.

Det var rådene. Du har sikkert hørt dem før, men jeg håber de kan trænge igennem egoet og gøre dit forhold mad lidt sundere og mindre stressende end mit har været. For din mave – og din sundheds skyld!

Se mine yndlingsopskrifter her og en sund og lækker hverdagssuppe herunder:

Flere indlæg i samme stil

4 thoughts on “10 ting jeg ville ønske jeg havde vidst om sundhed

  1. Hehe – det var nu fra Sidse til Carla. Men det skyldes til dels numerologi, men også det fact, at ham vi troede var min far, ikke var min far. Og jeg derfor hellere ville hedde det navn som min mor havde ønsket jeg skulle hedde.:) – al ære og respekt for Sidse, som min “far” havde valgt, men kan bedre lide Carla:)

  2. 10 gode ting at huske på, når man kan blive frustreret over at vægten ikke står på det man ønsker 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *